Tips om te gaan bewegen

Hieronder staan allerlei tips om meer te gaan bewegen en te sporten.

Bouw het rustig op

Bouw het sporten rustig op: start langzaam en kijk hoe het gaat. Dan houdt u het makkelijker vol. Door uw training geleidelijk op te bouwen, voorkomt u bovendien blessures.

Een half uur per dag

Het is voor iedereen goed om een half uur per dag te bewegen. Maar er zijn wel verschillen per leeftijd. Ouderen hebben ook baat bij krachttraining. En kinderen hebben veel meer beweging nodig dan volwassenen. U leest er meer over op de website van het Voedingscentrum.

Wilt u weten of u genoeg beweegt? Met de Beweegtest van het Nisb komt u erachter.

Een gezond voedingspatroon

Is afvallen een doel bij het bewegen, pas dan ook uw voedingspatroon aan. Probeer dus ook gezonder te eten.

Regelmaat en structuur

Probeer regelmatig te bewegen, ook al kost het u in het begin moeite. Lukt het om het vol te houden? Dan voelt u zich na een paar weken al fitter.

Beweegt u regelmatig, dan levert u dat een behoorlijke gezondheidswinst op.

Elke dag bewegen

Alle vormen van lichaamsbeweging zijn goed. U kunt daarom uw dagelijks leven zo inrichten dat u meer beweging krijgt.

  • Neem vaker de fiets, of ga lopend ergens naartoe.
  • Als u fietst of loopt, doe dit dan in een stevig tempo.
  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Parkeer verder weg of stap een paar haltes eerder uit de bus, zodat u een stuk moet lopen.
  • Haal uw boodschappen op de fiets.
  • Loop tijdens het winkelen stevig door.
  • Werk in uw tuin.
  • Doe huishoudelijke klusjes, zoals ramen wassen.
  • Loop tijdens het bellen.
  • Ga een eindje lopen tijdens de lunchpauze en na het avondeten.
  • Zet een roei- of fietsapparaat in uw huiskamer en sport tijdens het tv-kijken of muziek luisteren. Of doe oefeningen op een matje tijdens het journaal.

Naar een sportschool of sportclub

U kunt zelf beginnen met bewegen door bijvoorbeeld te gaan wandelen of fietsen. Misschien vindt u het ook wel prettig om lid te worden van een sportschool of sportvereniging.

Dat kost wel geld, maar u krijgt er waarschijnlijk ook begeleiding bij. Als u zelf gaat sporten, kan het zijn dat uw motivatie gauw vermindert of dat u niet goed weet hoe u uw training moet opbouwen.

Joggen of hardlopen

Als u alleen gaat hardlopen, is het belangrijk dat u weet wat u doet. Kies een trainingsschema dat bij u past. En bouw het hardlopen heel rustig op.

U vindt trainingsschema's:

Het kan ook fijn zijn om een tijdje mee te trainen bij een atletiekvereniging of een loopgroep.

Iets nieuws proberen

Behalve bekende sporten als zwemmen, fietsen, fitness of hardlopen kunt u ook nieuwe of andere vormen van beweging uitproberen: zumba, bodypump, spinning of pilates.

Proefles

Wilt u niet meteen lid worden van een vereniging of u inschrijven bij een sportschool? Vraag dan of u een proefles kunt volgen. Zo krijgt u een idee of de sport bij u past. En of de sfeer u bevalt. Vaak is een proefles gratis.

Sporten voor senioren

Sporten is goed voor oud en jong!

Als het bewegen wat moeilijker gaat, kunt u iets voorzichtiger zijn.

  • Kom rustig op gang.
  • Doe een flinke warming-up en achteraf een cooling-down.
  • Train niet te intensief.
  • Let goed op uw balans.
  • En let goed op uw ademhaling en hartslag.

Misschien is er een vereniging of andere instelling bij u in de buurt die sporttraining of sportactiviteiten voor senioren organiseert. Meestal is er dan ook goede begeleiding. U kunt dat eens navragen.

Sporten met een beperking

Heeft u een beperking, maar wilt u toch graag sporten? Dan is er veel mogelijk, natuurlijk afhankelijk van uw situatie. Er zijn verschillende soorten gehandicaptensporten (g-sport) en rolstoelsporten, bijvoorbeeld g-voetbal, rolstoelbasketbal en rolstoeltennis.

Voor g-sport kunt u terecht bij sportverenigingen en sportaccommodaties. Zij bieden vaak sporttraining of andere sportieve activiteiten aan.

Heeft u een sportrolstoel nodig? Lees dan verder op de pagina over rolstoelen.

Toegankelijkheid sportaccomodaties

Op de website en in de app van Uniek Sporten kunt u de toegankelijkheid van sportaccomodaties beoordelen. Bijvoorbeeld: kunt u het gebouw in met uw rolstoel? Is uw hulphond welkom? Zijn de looproutes goed te volgen? Kunt u dichtbij parkeren?

De app is beschikbaar voor Android en iOS.

Weinig geld

Heeft u te weinig geld om een sport te kunnen betalen? Mogelijk heeft uw gemeente een regeling om u te helpen.

Achtergrondfoto